استفاده از تلفن همراه در کوتاه مدت بر عملکرد مغز اثری ندارد

یزدفردا :یافته های علمی نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در کوتاه مدت بر عملکرد مغز اثری نداشته و فقط نواحی از مغز که به گوش نزدیکترند تحت تشعشع قرار می گیرد.

مهندس سید حسن سید موسوی مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار در گفت و گو با خبرنگار سیتنا اظهار داشت: یافته های علمی نشان می دهد که تلفن همراه در کوتاه مدت بر عملکرد مغز اثری ندارد. وی گفت: البته گزارشات اخیر در ارتباط با بی خطر بودن تلفن های همراه نشان میدهد در طولانی مدت استفاده از موبایل باعث افت حافظه، تغییرات در حواس و نوسان فشار خون می شود. همچنین فقط نواحی از مغز که به گوش نزدیکترند تحت تشعشع قرار می گیرد.

سید موسوی با اشاره به تحقیقات با سیستمهای برخوردار از مدلهای گوناگون عصبی نیز گفت: تغییرات در تحریک پذیری نورونی عملکرد سیستم عصبی و رفتارهای اکتسابی فقط در اثر تشعشعالت بالا که منجر به جذب انرژی فراوانی در بدن شده و حرارت قابل توجهی را سبب می شود اتفاق می افتد. وی تاکید کرد: برخی شواهد نشان می دهد که تشعشعات فرکانس رادیویی در سطوحی که توسط تلفن همراه تولید می شود روی کانالهای یونی و پروتئین های غشاء نورونها در مغز تحت شرایط نرمال نیز اثر می گذارد.

سید موسوی گفت: این تاثیرات ممکن است باعث تغییرات ظریفی در عملکرد سلول شود اما میزان اهمیت این تاثیرات در سلامت انسان هنوز مبهم است. مهمترین نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد میزان تشعشعات میدانهای فرکانس رادیویی تاثیری بر آغاز و یا رشد تومورهای سرطانی ندارد و مطالعات تجربی برروی سلولها و حیوانات نیز نشان می دهد که استفاده از موبایل تاثیر مخربی بر قلب، خون و سیستم ایمنی بدن نداشته است.

گفته می شود محدوده مربوط به امواج ناشی از تلفن همراه و سایتهای BTS در فرکانس های 3 کیلوهرتز تا 3000 گیگاهرتز در زمره امواج فرکانس رادیویی قرار می گیرند که این امواج غیریونیزه کننده است و اثر تخریبی روی بافتهای زنده نداشته و فقط منجر به افزایش دمای ناحیه ای از بدن می شوند که در معرض تابش قرار گرفته است. تحقیقات علمی نشان می دهد که انرژی جذب شده در بدن ناشی از تابش سایتهای موبایل با دور شدن شخص تا فاصله 100 متری افزایش و سپس شروع به کاهش می کند و از طرف دیگر با افزایش فاصله انسان از سایت به دلیل افزایش توان گوشی برای جلوگیری از کاهش کیفیت گیرندگی، توان ناشی از گوشی باید افزایش یابد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا